Scroll Down • Scroll Down • Scroll Down • Scroll Down • Scroll Down • Scroll Down •

Metaverse: A brave (?) new marketing world

Ο ερχομός του Metaverse αναμένεται να σημάνει το τέλος εποχής για την διαφήμιση όπως την έχουμε συνηθίσει και βέβαια την αρχή μια καινούργιας. Ένας τελείως εικονικός κόσμος όπου όλοι θα έχουν την μορφή ενός avatar θα είναι δεδομένα τελείως διαφορετικός από τον πραγματικό τρισδιάστατο κόσμο. 

Οι τεχνικές διαφήμισης όπως τις έχουμε μάθει στη σύγχρονη εποχή είναι δεδομένο ότι θα πρέπει να συμβαδίσουν με αυτό το καινούργιο σύμπαν που έρχεται. Για παράδειγμα δεν θα αρκεί η ενεργή παρουσία μια επιχείρησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ούτε θα αρκεί η τοποθέτηση ενός διαφημιστικού banner σε μια ιστοσελίδα. Αντίθετα θα πρέπει η εκάστοτε επιχείρηση να δημιουργήσει στο πλαίσιο του Metaverse ένα ολοκληρωτικά ψηφιακό προϊόν το οποίο βέβαια δεν θα πρέπει να αποκλίνει από το πραγματικό. Ακόμα και οι πιο σύγχρονες μορφές που έχει πάρει η διαφήμιση όπως αυτή που γίνεται μέσω των διάφορων influencer ανά τον κόσμο είναι πολύ πιθανό αν δεν τελειώσει οριστικά, σίγουρα όμως να διαταραχθεί σημαντικά. Οι influencers στον κόσμο του Metaverse θα είναι και αυτοί ένα avatar όπως όλοι, άρα ποιο θα είναι αυτό το στοιχείο που θα τους διαφοροποιεί από τους «κοινούς θνητούς» και πώς θα διαφημίζονται μέσω αυτών τα εκάστοτε προϊόντα;

Από την άλλη φαντάζει ως τεράστιο πλεονέκτημα για ένα οποιοδήποτε brand ότι θα μπορεί να δημιουργήσει έναν ολόκληρο ψηφιακό κόσμο, βασισμένο στην φιλοσοφία του και μέσα σε αυτόν τον κόσμο να κατασκευάζει τους όρους και τις προϋποθέσεις ώστε να διαφημίζει κατά το δοκούν ότι επιθυμεί. Εδώ φαίνεται πως ανοίγεται μια σημαντική ευκαιρία για τις επιχειρήσεις ώστε να μπορέσουν να πλησιάσουν τον πελάτη/καταναλωτή με πολύ πιο προσωποποιημένο τρόπο απ’ ότι συμβαίνει μέχρι σήμερα, να «διαβάσουν» τις ανάγκες που υπάρχουν κάθε δεδομένη στιγμή και να κατευθύνουν ανάλογα την διαφημιστική τους στρατηγική.  

Πιο συγκεκριμένα, ήδη υπάρχουν αναλύσεις και οι πρώτες υποθέσεις επί της ουσίας για το τι αλλαγές θα επιφέρει το Metaverse στον κλάδο του Digital Marketing. Πρώτα από όλα θα αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο τα Marketing Agencies θα συναντούν τους πελάτες τους. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα των Oculus Horizon Workrooms και η διαρκής άνοδος της δημοφιλίας τους. Τα Oculus Horizon Workrooms επιτρέπουν στους συμμετέχοντες ενός meeting να βρίσκονται όλοι στον ίδιο χώρο ως avatars να γράφουν σημειώσεις, να κοιτάζουν απευθείας ο ένας τον άλλον, να μιλάνε και να εξατομικεύουν τα βλέμματα για να ξεχωρίζουν τους υπαλλήλους. Οι ελεύθεροι επαγγελματίες του ψηφιακού μάρκετινγκ θα μπορούν να συναντούν πελάτες στην αίθουσα εργασίας. Τα πρακτορεία θα μπορούσαν να σχεδιάσουν το συγκεκριμένο «δωμάτιό» τους, εξατομικευμένα για την εταιρεία ή τον πελάτη τους. Η ίδια η λέξη «συνεργασία» αναμένεται να γίνει μια καθηλωτική ψηφιακή εμπειρία. Δεν είναι μακρινό το σενάριο σε λιγότερο από 10 χρόνια από σήμερα τα Marketing Agencies να χρησιμοποιούν καθολικά το Metaverse για να συζητούν ουσιαστικά και «διά ζώσης» με τους πελάτες τους. 

Horizon Workrooms – Remote Collaboration Reimagined

Οι marketers ανά τον κόσμο θα έχουν την ευκαιρία να απευθυνθούν σε νεαρότερες ηλικίες με έναν πιο προνομιακό τρόπο. Στην προκειμένη περίπτωση υπάρχει το παράδειγμα της δημοφιλούς εταιρεία παιχνιδιών metaverse που είναι η Roblox. Η Roblox ξεκίνησε το 2006 και έχει συγκεντρώσει σχεδόν 202 εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες στην πλατφόρμα της. Με την εμπειρία ενός ψηφιακού avatar, οι παίκτες μπορούν να δημιουργήσουν παιχνίδια, να τα κυκλοφορήσουν στο forum και να παίξουν χιλιάδες άλλα παιχνίδια μαζί με την κοινότητα χρηστών του Roblox.

Does Roblox Already Have a Metaverse?

Αυτό αποδεικνύει ότι οι Millenials και οι Gen Z είναι εξοικειωμένοι με το σύμπαν του Metaverse, ακόμα κι αν δεν υπήρχε άμεσο όνομα για αυτό εκείνη την εποχή. Αυτή η εξοικείωση με την ταυτότητα ενός avatar με συγκεκριμένους χρήστες και ενεργούς χρήστες των πλατφορμών Roblox και metaverse της Apple, δείχνει ότι το κοινό που απευθύνεται το metaverse ευθυγραμμίζεται άμεσα με την Gen Z και τους Millennials. Η άνοδος των βιντεοπαιχνιδιών, των εταιρειών μόδας, των δισκογραφικών και των εταιρειών τεχνολογίας που απευθύνονται σε νεαρά δημογραφικά κοινά μέσω ελκυστικών metaverse πλατφορμών όλα αυτά τα χρόνια αποδεικνύει την ανάγκη που υπάρχει για όλο και περισσότερους ψηφιακούς χώρους.

10 Best Examples Of The Metaverse Everyone Should Know About

Επίσης το storytelling στο Digital Marketing εντός του Metaverse θα (πρέπει) να αναβαθμιστεί σε σύγκριση με τα υπάρχοντα δεδομένα γιατί ακριβώς ο ανταγωνισμός θα γίνει πολύ πιο σκληρός. Όλες οι εικονικές εμπειρίες που θα ζουν οι χρήστες στο σύμπαν του Metaverse θα περιέχουν πολύ συχνά μια δυναμική αφήγηση σε κάποια μορφή. Το να συνδεθεί οτιδήποτε προσπαθεί μια εταιρεία να προωθήσει με ουσιαστικό και άμεσο τρόπο θα απαιτεί πρώτα και κύρια έναν καλό πυρήνα στην αφήγηση ώστε τελικά να καταστεί ελκυστικό το εκάστοτε προϊόν. 

Φυσικά για μπορέσει κάποια εταιρεία να μπει στο σύμπαν του Metaverse αυτό σημαίνει ότι πρέπει να διαθέτει και τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό. Αν και το metaverse βρίσκεται στα αρχικά του στάδια, υπάρχουν ήδη καθορισμένες συσκευές που μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτό. Το πιο συνηθισμένο είναι το Meta Quest VR (γνωστό και ως Oculus Quest VR), που επιτρέπει στους χρήστες να εισέλθουν στο μετασύμπαν και να αλληλεπιδράσουν με άλλους. 

Επί του παρόντος, με τιμή 400 $ Καναδά (συν φόρους), οι ελεύθεροι επαγγελματίες ψηφιακού μάρκετινγκ και οι ψηφιακές εταιρείες θα πρέπει να επενδύσουν σε προϊόντα όπως το Meta Quest VR ή άλλα για να αλληλεπιδράσουν στο μετασύμπαν. Έτσι, εάν μια εταιρεία μάρκετινγκ σκέφτεται να αναβαθμίσει τον υπάρχοντα εξοπλισμό της, η στροφή προς το metaverse είναι ο τρόπος να διασφαλιστεί ότι θα παραμείνει μπροστά σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της. Αυτή τη στιγμή αυτός ο εξοπλισμός δεν είναι απαραίτητος ωστόσο οι τάσεις δείχνουν ότι πιθανότατα θα γίνει σημαντικός ρόλος για τις εταιρείες μάρκετινγκ. Έχοντας αυτό κατά νου, τα προϊόντα που ευθυγραμμίζονται στο ψηφιακό σύμπαν θα είναι μια αξιόλογη ίσως και αναπόδραστη επένδυση μόλις ξεκινήσει πραγματικά το metaverse.  

Καθώς εταιρείες όπως η Meta επαναπροσδιορίζονται μακριά από τα παραδοσιακά κανάλια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που τις έκαναν επιτυχημένες, δεν θα είναι ασυνήθιστο να δούμε τους digital marketers να κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση. Αν και εταιρείες όπως η Meta θα ενσωματώσουν τα παραδοσιακά τους κανάλια μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο metaverse, μορφές κοινωνικών μέσων θα εξακολουθούν να υπάρχουν με τον τρόπο που υφίστανται σήμερα. Έτσι, ενώ οι digital marketers θα εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τακτικές μάρκετινγκ που θα αφορούν τα γνωστά αυτή την εποχή μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αυτά δεν θα είναι τόσο ενισχυμένα ή περιζήτητα όσο ήταν τα τελευταία χρόνια. Αυτή η εξέλιξη θα θυμίσει τον τρόπο με τον οποίο οι εμπορικές επιχειρήσεις μετατόπισαν το μεγαλύτερο μέρος της προώθησης των προϊόντων τους από το παραδοσιακό μάρκετινγκ στα κανάλια μάρκετινγκ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 και μετά.